Ouders kunnen vanaf donderdag 2 juli via een app de gegevens over hun kinderopvangtoeslag makkelijk bijhouden en bijwerken. Gebruikers van de app krijgen een melding als gegevens mogelijk niet meer actueel zijn, met het verzoek deze aan te passen. Zo helpt de Belastingdienst/Toeslagen ouders bij het voorkomen dat zij achteraf kinderopvangtoeslag moeten terugbetalen.

De app is een aanvulling op de bestaande dienstverlening van de Belastingdienst/Toeslagen. Uitgebreide handelingen, zoals aanvragen of stopzetten van kinderopvangtoeslag blijven via de website Toeslagen.nl lopen. De app is bedoeld voor veelvoorkomende wijzigingen, bijvoorbeeld het inkomen van de ouder(s) en het aantal uren dat een kind naar de opvang gaat. De mogelijkheden van de app worden geleidelijk uitgebouwd.

Kinderopvangorganisaties helpen mee
Kinderopvangorganisaties gaan maandelijks gegevens delen met de Belastingdienst/Toeslagen. Vanaf 2021 is dit verplicht. De Belastingdienst/Toeslagen gebruikt deze gegevens om ouders via de app een melding te sturen als blijkt dat hun gegevens niet meer actueel zijn.

Ervaringen welkom
Een deel van de ouders kan vanaf september deze meldingen ontvangen. Met ingang van volgend jaar geldt dit voor alle ouders. De Belastingdienst/Toeslagen is in deze eerste fase zeer benieuwd naar de ervaringen van nieuwe gebruikers. Ouders kunnen feedback leveren via deze link.

Ook kan feedback gegeven per email (voor 1 oktober) aan: toeslagenapp@belastingdienst.nl.
Aan de hand van de feedback kan de Belastingdienst/Toeslagen de app verder uitbreiden in nieuwe versies.

De app Kinderopvangtoeslag is ontwikkeld in samenwerking met belangenorganisaties BOinK en Voor Werkende Ouders, brancheorganisaties BMK en BK en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

 

Deel dit nieuwsbericht