Analyse uitstroom medewerkers na vorige recessie
Een derde van kinderopvangmedewerkers die hun organisatie verlaten, komen weer in kinderopvang terecht. Zo blijkt uit een onderzoek van ‘Kinderopvang werkt’, waarin de uitstroom van medewerkers tijdens de vorige recessie in 2013 is geanalyseerd. Daarmee lijkt de eigen branche een kansrijk loopbaanpad.
Om voorbereid te zijn op een eventuele lokale of regionale krimp, is onderzocht naar welke branche werknemers uit kinderopvang tijdens de vorige recessie uitstroomden. Het onderzoek heeft de loopbaanpaden in deze periode in beeld gebracht. Veruit de meeste mensen (34 procent) vonden weer werk in kinderopvang. Op nummer twee staat het primair onderwijs met 11 procent en op nummer drie de gehandicaptenzorg met 8 procent.
Download het Rapport Loopbaanpaden Kinderopvang
Verwachtingen 2021
Voor 2021 verwachten werkgevers in kinderopvang een krimp van 500 tot 1.000 werknemers. Op een branche waarin meer dan 100.000 werknemers werken zouden de gevolgen van de aankomende recessie mee kunnen vallen. Al geven veel werkgevers daarbij ook aan dat het nog moeilijk is om de daadwerkelijke gevolgen te voorspellen. Ook zijn er regionale verschillen.
Campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’
De campagne Kinderopvang dankzij jou’ laat zie dat het werken in de kinderopvang betekenisvol is. De campagne richt zich op het aantrekken van nieuwe medewerkers en op het behouden medewerkers voor de branche.
Log in op het Promotieportaal
In de campagne ‘Kinderopvang dankzij jou’ laten we het betekenisvolle werk en de professionaliteit van kinderopvang zien. Kinderopvangorganisaties kunnen gratis gebruikmaken van deze campagne via het promotieportaal. Veel van het materiaal, zoals posters, bedankkaarten, banners en sociale-media-berichten kunnen per organisatie op maat gemaakt worden. Het is mogelijk om een eigen logo toe te voegen en de namen van pedagogisch medewerkers in te vullen. Daarmee promoten organisaties zowel de kinderopvang als hun eigen organisatie.