Update: Storing bij Justis opgelost!
Update | 3-11-2021
Inschrijving in PRK weer mogelijk.
De eerste uitzonderingscategorie, personen die reeds in het bezit waren van een VOG, kan nu starten met de inschrijving. Deze uitzonderingscategorie zal komende dagen daardoor komen te vervallen.
Update | 3-11-2021
Naar aanleiding van vragen van de BMK heeft SZW vandaag laten weten dat SZW met GGD GHOR en VNG heeft kunnen kortsluiten dat de uitzonderingscategorieën (nieuwsbericht) ook nog gelden tijdens de zogenoemde overgangstermijn. Justis zal de komende 2 tot 3 weken naar verwachting de achterstanden hebben weggewerkt. Pas als personen een VOG hebben ontvangen en zich in PRK kunnen inschrijven, zullen de uitzonderingen niet meer van toepassing zijn.
Daarnaast heeft de BMK aangegeven is het goed zou zijn om een plan of work-around van Justis klaar te hebben staan, mocht de storing nog eens voorkomen. We hopen natuurlijk dat het niet nog eens gebeurt. Maar gezien de gevolgen, is het goed om te weten waar we als sector aan toe zijn als het onverhoopt toch gebeurt. SZW heeft laten weten dat de storing door Justis uitgebreid wordt onderzocht en geëvalueerd.
***
Nieuwsbericht | 2-11-2021 | 09:46
De storing waar Justis sinds 15 oktober mee te kampen heeft is zo goed als opgelost. Alle producten kunnen weer digitaal worden aangevraagd (via MijnJustis). Houd vanwege de verwachte grote toestroom VOG-aanvragen wel rekening met een langere doorlooptijd en ook de ontvangstbevestiging van de VOG-aanvraag kan langer duren.
Wat betekent de storing voor u?
- Boa-aktes, VOG’s NP (Natuurlijke Personen), VOG’s RP (Rechtspersonen) en GVA’s kunnen weer digitaal worden aangevraagd.
- Justis kan nog niet voorzien in informatie over een eerder ingediende aanvraag.
Contact Justis
Het Klant Contact Centrum is bereikbaar op alle telefoonlijnen. Let op: aan de telefoon kan geen informatie worden gegeven over een al eerder ingediende aanvraag. Ook kan je via het contactformulier vragen stellen.
***eerdere berichtgeving***
Website Justis, Nieuwsbericht | 1-11-2021 | 14:53:
De storing waar Justis sinds 15 oktober mee kampt wordt stap voor stap opgelost. Het digitaal aanvragen (via MijnJustis) voor VOG Natuurlijke Personen werkt sinds vandaag weer.
Houd vanwege de verwachte grote toestroom aanvragen wel rekening met een langere doorlooptijd dan u van ons bent gewend. Onze excuses voor de gevolgen die u hiervan ondervindt.
Tot de storing verholpen is houden wij u dagelijks op de hoogte van de ontwikkelingen via onze website en Twitter. Samen met de externe softwareleverancier wordt nog steeds met man en macht gewerkt aan een oplossing. Helaas is nog niet duidelijk wanneer de storing helemaal verholpen is.
Wat betekent de storing voor u?
- Boa-aktes kunnen nog niet digitaal, maar wel per post worden aangevraagd.
- U kunt alleen voor VOG NP (Natuurlijke Personen) gebruik maken van onze digitale omgeving (MijnJustis).
- Wij kunnen voor VOG RP (Rechtspersonen) en GVA geen digitale en papieren aanvragen in behandeling nemen.
- Wij kunnen u niet voorzien van informatie over uw specifieke situatie.
- Gemeenten kunnen uw VOG-aanvraag niet bij ons indienen.
Het digitaal aanvragen (via MijnJustis) voor VOG Natuurlijke Personen werkt dus sinds vandaag weer. Houd vanwege de verwachte grote toestroom aanvragen wel rekening met een langere doorlooptijd. Helaas is nog niet duidelijk wanneer de storing helemaal verholpen is.
De BMK heeft dagelijks nauw contact met DUO, Justis, GGD GHOR en SZW over dit probleem.
In dit nieuwsbericht lees je meer informatie over tijdelijke aanpassingen van SZW.
Zodra er nieuws is communiceren wij dit.