Hoe kunnen kinderopvangprofessionals in hun omgang met de kinderen op een persoonlijke manier betrokken zijn zonder de grenzen van professionaliteit te overschrijden? Dat is de centrale vraag van het CCI Seminar: Professionele genegenheid: waar ligt de grens?
Kinderen leren het meest van volwassenen met wie zij een wederzijds betrokken betekenisvolle relatie hebben. Liefdevolle relaties met volwassenen zijn voor kinderen een voorwaarde om op te groeien tot gelukkige volwassenen. Echter: persoonlijke en emotionele betrokkenheid kan ook op gespannen voet staan met professionaliteit. Er is dan een spanningsveld tussen ‘houden van’ en ‘teveel houden van’.
Hoe gaan we in de kinderopvang om met dit dilemma? Is er ruimte voor genegenheid, zorg en intimiteit in de relaties tussen medewerkers en kinderen? Kan deze betrokkenheid ook ‘te groot, te heftig’ zijn? Wat betekent dat voor de emotionele veiligheid van de kinderen en voor medewerkers?
Hebben we woorden en begrippen om het spanningsveld tussen professionele betrokkenheid en persoonlijke genegenheid bespreekbaar te maken?
In dit CCI-seminar presenteert dr. Jools Page de inhoud van de toolkit die zij en haar collega’s ontwikkelden om de thema’s zorg, intimiteit en liefde/genegenheid in de kinderopvang te bespreken. De toolkit bevat verschillende praktijkvoorbeelden (filmpjes), reflectie-instrumenten en een stappenplan waarmee deze thema’s bespreekbaar gemaakt kunnen worden in een team. Na het seminar stellen wij de materialen van de Attachment Toolkit beschikbaar via de website van ChildCare International.
Jools Page en haar collega’s ontwikkelden de Attachment Toolkit als uitkomst van het onderzoeksproject The Professional Love in Early Years Settings.
De aanleiding voor dit onderzoeksproject was negatief: de onderzoekers constateerden een toenemende angst onder kinderopvangprofessionals om beschuldigd te worden van overschrijdend gedrag (het overschrijden van grenzen in uitingen van liefde en genegenheid, die niet per se seksueel van aard hoeven te zijn). Hun natuurlijke en vanzelfsprekende uitingen van genegenheid werden hierdoor geblokkeerd. Dat is niet goed voor de professionals en zeker ook niet voor de kinderen. Daarom onderzochten Jools Page en haar collega’s naar een theoretische basis en naar praktische kennis om deze uitingen een plaats te geven in het professionele handelen.
Over Jools Page
Jools Page is een docent en onderzoeker, verbonden aan de universiteit van Brighton. Ze is gespecialiseerd in vroegkinderlijke ontwikkeling in de kinderopvang en heeft het initiatief genomen tot het onderzoeksproject The Professional Love in Early Years Settings. Zij ontwikkelde het concept ‘professional love’.
Doelgroep
Het seminar is bedoeld voor begeleiders, coaches en managers van pedagogisch medewerkers, docenten van pedagogische opleidingen, bestuurders, managers en beleidsmakers in kinderopvang en onderwijs.
Programma
Datum: 23 november 2017 van 09.30 tot 13:30, inclusief lunch.
Locatie: De Witte Vosch, Oudegracht 46, 3511 AR Utrecht
Kosten: € 150,00 incl. lunch en BTW
Voertaal: Engels, er zal indien nodig, getolkt worden.
09:30 – 10:00
Inloop en registratie, koffie en thee
10:00 – 10:10
Welkom en inleiding van het thema: Anke van Keulen, voorzitter ChildCare International
10:10 – 10:50
Jools Page over het onderzoeksproject The Professional Love in Early Years Settings. Achtergronden, resultaten.
10:50 – 11:25
Reflectievragen in subgroepen, oefeningen uit de Attachment Toolkit.
11:25 – 11:45
Pauze
11:45 – 12:45
Toelichting op toolkit, na-bespreking en discussie
12:45 – 13:30
Lunch