Sieneke Goorhuis-Brouwer reageert op pleidooi BMK en 5 andere partijen voor één peutervoorziening.
Sieneke Goorhuis-Brouwer (emeritus hoogleraar spraak- en taalstoornissen bij kinderen) breekt in een opinieartikel in Trouw op 6 april een lans voor VVE als in ‘Verwonderen, Verkennen en Experimenteren’: leren van spelen. Deze hartenkreet wordt door de BMK gedeeld!
Sieneke Goorhuis-Brouwer reageert daarmee op het pleidooi van de BMK, met andere partijen, voor één peutervoorziening voor alle kinderen in Trouw op 28 maart. Wij pleiten voor die ene voorziening van zeer hoge kwaliteit voor alle kinderen zodat kinderen gelijke kansen krijgen. Kinderopvang is bij uitstek de plek waar kinderen door spel nieuwe ervaringen opdoen en leren, zoals Goorhuis-Brouwer bepleit. Schools leren is in de kinderopvang niet aan de orde. Medewerkers in de kinderopvang bieden kinderen alle ruimte om met elkaar te spelen, zij begeleiden het spel van kinderen en verrijken dat waar nodig en mogelijk. Dat betekent dat zij, om aan te sluiten bij het pedagogisch kader kinderopvang, kansen aangrijpen en creëren om zo het spel van kinderen te verdiepen.
Overigens is de BMK van mening dat we pas echt zeer hoge kwaliteit kunnen bieden, als we het stelsel van kinderopvang anders in gaan richten.