Nieuwsoverzicht
- 5 februari 2019: NOS.nl: ‘Stint definitief niet terug op de weg.’ In de laatste alinea van dit bericht staat genoemd onder welke voorwaarde de Stint wél weer de weg op mag: ‘Van Nieuwenhuizen komt nog deze maand met aangescherpte eisen voor nieuwe toelatingen van bijzondere bromfietsen. Om een eventuele terugkeer op de weg mogelijk te maken, zal de Stint, net als iedere andere nieuwe bijzondere bromfiets, moeten voldoen aan de nieuwe eisen.”
Dit was al bekend op 22 januari tijdens het plenaire debat over de Stint: de minister komt in februari met een tijdelijk toelatingskader voor de Stint. Ondertussen wordt gewerkt aan een definitieve regeling. - 22 januari 2019: Parool.nl: ‘Nieuwe tijdelijke regels Stint in februari.’
- 22 januari 2019: Nu.nl: ‘Minister overweegt verplicht rijbewijs voor besturen van Stint.’
- 17 december: KinderopvangTotaal.nl: ‘Brancheorganisaties in gesprek met Minister over Stint.’
- 13 december: NOS.nl: ‘Kamer: we hadden nooit aan de Stint moeten beginnen.’
- 13 december: AD.nl: ‘Stint is nooit veilig geweest; weg ligt open voor schadeclaims.’
‘Volgens Sharon Gesthuizen staan de kosten wel op het programma in de aankomende gesprekken met de overheid. Iedere kinderopvang is nu tegen de 100 euro per week kwijt per stilstaande Stint. En sommige organisaties hebben er tientallen staan.’ - 13 december: Minister Van Nieuwenhuizen zet schorsing van de Stint om naar een intrekking van het voertuig op basis van het TNO rapport naar de veiligheid van de Stint. Dit wordt bekend gemaakt tijdens een persconferentie.
- 12 december: Nu.nl: Politie en OM melden;’Onderzoek Stint duurt mogelijk nog maanden’.
(NB; dit bericht maakt géén melding van het onderzoek van TNO en ILT, dat rond de jaarwisseling wordt verwacht.) - 16 november: BMK overlegt met ministeries over Stint en dient geen schadeclaim in.
- 14 november: NOS.nl: ministerie gaat in gesprek met de branche:
“De kinderopvangbranche spreekt morgen op het ministerie over de brandbrieven die eerder zijn gestuurd. De BK, BOinK en BMK eisen dat een verbeterde versie van de Stint zo snel mogelijk op de openbare weg wordt toegelaten.” - 6 november: NOS.nl: Fabrikant Stint trekt faillissementsaanvraag in.
- 2 november: NU.nl zet de ontwikkelingen van de laatste week van oktober op een rijtje ‘Hoe een tragisch stintongeval een politiek hoofdpijndossier werd’.
- 1 november: NRC: Analyseert de ontwikkelingen rond de Stint: ‘Hoe de Stint een politieke kwestie werd’.
- 31 oktober RTL Nieuws : ‘Proces-verbaal Stint duikt alsnog op: Van Nieuwenhuizen onder vuur.’
- 17 oktober: KinderopvangTotaal: ‘OnderbouwingILT en minister van Stintverbod rammelt’.
- 17 oktober: RTL Nieuws: ‘Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft cruciale informatie over de veiligheid van de stint achtergehouden. Dat meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.’
- 3 oktober: de NOS meldt ‘Kinderdagverblijf sleept minister voor de rechter vanwege Stint-verbod’.
- 1 oktober: Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) kondigt aan dat Stints uit voorzorg niet meer zijn toegestaan toe op de openbare weg. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft vandaag de minister geïnformeerd over de eerste voorlopige resultaten van het onderzoek naar de Stint. Deze wijzen op potentiële veiligheidsrisico’s. De minister besluit op basis van deze nieuwe informatie uit voorzorg de Stint te schorsen! Dit houdt in dat Stints per 2 oktober 00.00 uur niet meer zijn toegestaan op de openbare weg.
Voor vragen heeft het ministerie een apart informatienummer geopend, namelijk: 1400
Veelgestelde vragen en antwoorden (Rijksoverheid). - 1 oktober: Kinderopvang Okido Oss weer open. De directie van Okido laat weten in een persbericht dat zij vanaf vandaag weer open zijn.
- 28 september: ‘Er wordt aan de veiligheid van de elektrische bolderkar getwijfeld. Maar is dat terecht?’
Artikel in de de Volkskrant over de veiligheid van de Stint. - 27 september: Naar aanleiding van een oproep van RTL Nieuws aan kinderopvangorgansiaties mee te doen met ‘onderzoek naar de veiligheid van de Stint’, ontstaat weerstand bij enkele kinderopvangondernemers. Zij schreven een statement dat veel wordt gedeeld op social media. ‘Niemand is ’s morgens opgestaan met het idee om een ramp te willen veroorzaken.’ Lees meer op KinderopvangTotaal.
- KinderopvangTotaal noemt op 26 september een aantal organisaties die als gevolg van het negatieve advies van Peter Coppes over de Stint alsnog hebben besloten om dit vervoermiddel niet langer te gebruiken.
- RTL Nieuws deed op 25 september verslag van haar zoektocht naar keuring en toelating van de Stint als vervoermiddel. RTL bericht dat er nu een gezamenlijk onderzoek loopt van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, de Nationale Politie, de NS en ProRail. Zondagavond trok er nóg een toezichthouder aan de bel, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die valt onder het ministerie van Van Nieuwenhuizen. De ILT gaat onderzoeken of elektromagnetische straling de oorzaak kan zijn van uitval van de stint, die tegen gesloten spoorbomen aanbotste. In dit artikel vind je een link naar de toelichting van technisch adviseur Peter Coppes over de invloed van electromagnetische straling op de motor/besturing van de Stint.
- Kinderopvangorganisaties in dubio: Stint wel of niet te blijven gebruiken?
RTV Noord plaatst op 25 september een artikel over o.a. SKSG: ‘(…) Na overleg maandag besloot SKSG om het gebruik toch weer toe te staan, maar wel onder voorwaarden. ‘We rijden niet meer over spoorovergangen en niet harder dan tien kilometer per uur. Daarnaast hebben we alle stints laten controleren en mogen ze alleen nog door personeel bediend worden dat een cursus heeft gehad.’ (…) Toen SKSG dinsdag 25 september hoorde dat Peter Coppes het gebruik van de Stint als onveilig betitelde, werd er opnieuw overlegd. Het resultaat: de Stint gaat toch weer in de ban. ‘Veiligheid gaat voor alles en na het nieuws van vanmorgen zijn we gestopt met het inzetten van de stint. We nemen het zekere voor het onzekere.’ - Op 24 september ontvingen we onderstaand bericht van het Ministerie van SZW naar aanleiding van mogelijke vragen die leven bij kinderopvangorganisaties, medewerkers en ouders over het (veilige) gebruik van elektrische bakfietsen van het merk Stint:
Op 20 september is in Oss een vreselijk ongeluk gebeurd. Heel Nederland heeft haar medeleven betuigd op deze gitzwarte dag. Met het verdriet komen, begrijpelijk, ook vragen over de toedracht van het ongeval. Naar de oorzaak van het ongeval wordt nu onderzoek gedaan. Dan pas kunnen deze vragen worden beantwoord.
Evenwel bestaat de behoefte bij kinderopvangorganisaties om nu al antwoorden te krijgen op vragen over een veilig gebruik van de Stint. Er is op dit moment geen informatie die aanleiding geeft om de toelating van de Stint op de openbare weg te herzien. Dit blijkt uit navraag bij het ministerie van IenW. Met de producenten van Stint is afgesproken dat, indien wenselijk, medewerkers/gebruikers van de Stint gratis (nogmaals) een training kunnen volgen bij Stint over het omgaan met de Stint. Via deze weg wordt deze afspraak onder uw aandacht gebracht.
Voor nadere vragen over het gebruik van de Stint en deze trainingen kunt u terecht bij de producenten van de Stint via de telefoon (030-41 00136) of via mail (info@stint.nl).
Feiten over de Stint
De Stint is sinds 2012 in gebruik. In het eerste jaar rollen er 150 Stints uit de fabriek. Zes jaar na de introductie rijden er 3.500 van rond – de meeste in de kinderopvang. De helft van de kinderopvangorganisaties koopt ze, de andere helft leaset ze. Sommige organisaties nemen er één af, de grootste klant in de kinderopvangbranche heeft er volgens Renzen 170 rijden. Sinds het ongeval in Oss levert Stint Urban Mobility even geen nieuwe exemplaren meer. Alle aandacht gaat uit naar het onderhoud en de controle van bestaande Stints. Klanten kunnen via een checklist hun karretjes nalopen. Alle exemplaren worden geïnspecteerd, onderdelen worden soms uit voorzorg vervangen. Kinderopvangorganisaties die dat willen, kunnen extra rijvaardigheidstrainingen voor hun personeel krijgen.
De Stint is een door de RDW (Rijksdienst Wegverkeer) wettelijk toegestaan vervoersmiddel, ook voor vervoer van kinderen van en naar opvanglocaties. Het gebruik ervan moet worden opgenomen in het vervoersprotocol van elke individuele opvangorganisatie. Regels voor gebruik, veiligheid, verantwoordelijkheden, training, routes en het houden aan verkeersvoorschriften staan hierin opgenomen.