Sharon Gesthuizen (voorzitter BMK) en Ruth Oldenziel (TU Eindhoven) – 16 november live bij EenVandaag (beluister hier het interview).
Met een verbeterde Stint weer de weg op? De TU vertelt hoe!
Vandaag pitchen partijen hun plannen aan het ILT. Onder hen zijn technici van de TU Eindhoven en Universiteit Twente, die sleutelen aan de Stint. “Een noodstop, een tweede handrem en nog een paar aanpassingen zijn genoeg om de Stint weer veilig de weg op te krijgen.” Dat zeggen de technische universiteiten Eindhoven en Twente. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deed een beroep op acht organisaties om de bolderkar te verbeteren.
“De Stint is technisch veilig. Maar je moet kijken vanuit de gebruiker. Daar dragen wij nu de oplossingen voor aan”, zegt Ruth Oldenziel van de TU Eindhoven. De oplossingen volgens Oldenziel? “Een rode noodknop. Een rem die ervoor zorgt dat de gashendel niet werkt.” Volgens Oldenziel moet de Stint ook een sleuteltje krijgen dat alleen werkt wanneer iemand op de Stint staat.”
Er moet snel een oplossing komen voor de Stint
“Kinderopvangorganisaties zitten nog steeds met de handen in het haar”, zegt voorzitter Sharon Gesthuizen van de brancheorganisatie Maatschappelijke Kinderopvang. Zij is blij dat de universiteiten zich nu met de kwestie bezighouden. “Met relatief eenvoudige aanpassingen een oplossing vinden voor de kinderen, dat is wat we willen.”
Volgens Gesthuizen is het belangrijk dat er snel een oplossing komt voor de Stint. “Nu moeten we soms met de kinderen lopen, dat is inspannend. Investeren in taxi’s zijn extra kosten. Dat gaat ten koste van leuke uitstapjes als een museum, sport of naar het bos.”
Nu de Stint niet meer gebruikt mag worden, lopen de kosten voor de kinderopvang iedere dag op. Ook heeft de kinderopvang 35 miljoen geinvesteerd in 3000 Stints die ze nu niet kunnen gebruiken.
De ‘nieuwe’ Stint
TNO beoordeelt de plannen van de universiteiten. De ideeën worden meegenomen in het grote onderzoek van TNO naar de Stint, waarvan de resultaten rond de jaarwisseling verwacht worden. Het is volgens het ILT nog onduidelijk of de bestaande Stints gerepareerd kunnen worden of dat er nieuwe Stints gebouwd moeten worden.