Als kinderopvangorganisatie heb je soms te maken met ouders die de Nederlandse taal niet (goed) machtig zijn of ouders die om andere redenen niet goed kunnen lezen of moeilijkheden hebben met taal. Informatie over de huidige situatie rondom corona op de mail/posters/of in brochures zal dan aangepast moeten worden, bijvoorbeeld door het gebruik van pictogrammen of eenvoudige taal. Deze zaken bieden daarnaast een mooi startpunt om het gesprek aan te gaan om deze ouders in te lichten, gerust te stellen of te praten over de overweging om een kind al dan niet naar de opvang te laten gaan.
Tips waar je dergelijke informatie kan vinden:
- Coronavirus voor anderstalige en andere alternatieve communicatie en Begeleiding bij migratieachtergrond en taalbarriere
- Brochure over corona in eenvoudige taal
- Er is een coronahelpdesk voor statushouders (zie ook facebook/C19helpdesk) waar vrijwilligers informatie geven in het Arabisch en Tigrinya. Ouders kunnen op werkdagen tussen 14:00 en 16:00 uur bellen naar de helpdesk wanneer zij vragen hebben over hun gezondheid en over de crisismaatregelen. Ook kunnen zij er terecht met vragen over hun werksituatie, bereikbaarheid van overheidsinstanties en het thuisonderwijs van hun kinderen.
- Pharos biedt begrijpelijke informatie over de coronamaatregelen, inclusief duidelijke plaatjes en in meerdere talen. Ook heeft Pharos een coronawoordenlijst gemaakt, waar moeilijke woorden worden uitgelegd.