Als het aan de deelnemers van de workshop ligt, gaat er binnenkort op heel veel locaties gevaarlijker, sneller, hoger en uit het zicht gespeeld worden! Onder het mom van “Creëer spanning en sensatie…geef risicovol spelen vrij spel!” werden op 23 mei ruim 30 deelnemers van 19 verschillende organisaties geïnspireerd en geactiveerd door Zeina Bassa en Nathalie Hugenholtz van Veiligheid NL.
Nathalie begint de middag met de vraag: Wat deed je vroeger als kind wat we nu als ‘risicovol’ bestempelen? Boomklimmen, leegstaande gebouwen bezoeken, slootje springen, fikkie stoken, bij de boer in het hooi en vooral; uit het zicht van je ouders! Dat geeft een leuk gevoel, van vrijheid en spanning. En het leverde ons zelfredzaamheid, zelfvertrouwen, ondernemerschap en ruimtelijk en sociaal inzicht op. En dat is precies de kern van het belang van risicovol spel.
Vervolgens nemen Nathalie en Zeina ons mee in wat risicovol spel (RVS) nu precies is, en waarom het zo belangrijk is. De zes verschillende vormen van RVS komen voorbij en de manier waarop je kunt afwegen wanneer iets een aanvaardbaar of juist onaanvaardbaar risico is. Per kind, per groep, per omgeving, maak je daarin andere afwegingen en keuzes.
Het zien van risicovol spel doet wat met mensen, je schrikt ervan of raakt juist enthousiast, en dat is voor iedereen anders. Het is van belang om je hier als medewerker in de kinderopvang bewust van te zijn, zowel van je eigen reactie als die van een kind, zodat je ieder kind op een passende manier kunt begeleiden. Een kind ervaart zelf namelijk ook drempels om tot RVS te komen. De interventieladder is een bruikbaar hulpmiddel hierbij om RVS kind-afhankelijk te kunnen begeleiden.
Risicovol spel verdient een belangrijke plek in ieders pedagogische visie en daarmee het pedagogisch en veiligheid & gezondheidsbeleid. Als je als organisatie en medewerker goed weet te uit te leggen waarom RVS zo belangrijk is en vooral hoe je dit aanpakt (welke activiteiten, hoe kinderen begeleiden, hoe omgaan met incidenten, etc), dan is dat de basis om ouders en inspectie hierin mee te nemen. Hierover gaat dan ook het laatste deel van deze workshop.
Naast alle informatie en ervaringen die gedeeld worden, bestaat er grote behoefte aan het delen van meer concrete praktijkvoorbeelden. Hiervoor starten we binnenkort een besloten LinkedIn groep met de deelnemers. Wil je hiervoor ook uitgenodigd worden? Meld je aan bij Marjolein Lantinga.