De subsidieregeling voor het programma School & Omgeving is definitief en de subsidie kan van 3 tot en met 31 maart aangevraagd worden. Het Programma School & Omgeving voor het funderend onderwijs streeft het vergroten van kansen voor kinderen na en dat is heel belangrijk! De nieuwe subsidieperiode dit programma loopt van 1 augustus 2025 tot en met 31 juli 2028. Dit is ook van groot belang voor bso’s die samenwerken met achterstandsscholen.

Welke samenwerking is er mogelijk tussen een school en een bso?

De bso kan bijvoorbeeld een rol betekenen met hun pedagogische expertise en ervaring met het organiseren van activiteiten. De schoolvestiging kan pedagogisch medewerkers inhuren vanuit de bso, of kan School en Omgeving activiteiten laten uitvoeren door de bso. Als de schoolvestiging hiertoe kindplekken inkoopt bij de buitenschoolse opvang moet de bso zich te houden aan de Wet Kinderopvang. Daarbij moeten de activiteiten die worden aangeboden vanuit de bso vanzelfsprekend passen binnen de doelen en voorwaarden zoals gesteld in deze regeling. In dit document heeft het Programma School & Omgeving een paar voorbeelden uitgewerkt.

Voorbeelden uit de praktijk en voorbeelden van hoe je kunt samenwerken als bso lees je in de nieuwsbrief van de Gelijke Kansen Alliantie. Alle informatie, zoals bijvoorbeeld over het aanvragen van de subsidie, is te vinden op of via de webpagina van ‘School & Omgeving’.

BMK: Geef alle kinderen een aanbod van hoge kwaliteit

De BMK pleit – met vrijwel alle betrokken partijen – onophoudelijk voor een recht op kinderopvang voor alle kinderen van 0-13 jaar, omdat kinderen hier in hun ontwikkeling baat bij hebben. Dan kunnen álle kinderen een aanbod van hoge kwaliteit krijgen en samen deelnemen aan ontwikkelingsgerichte activiteiten na schooltijd. Het is nu immers best gek dat kinderen van werkende ouders naar de bso gaan waar vaste kwaliteitseisen gelden en kinderen met een risico op achterstand gebruik maken van een aanbod waar géén kwaliteitseisen gelden; het Programma School & Omgeving. Dat doen we in de voorschoolse educatie ook niet. Daar krijgen kinderen met een risico op een achterstand kinderopvang ‘met een plus’.

 

Deel dit nieuwsbericht